Inca de la inceputurile  diabetului societatea medicala  fost preocupata sa gaseasca & inventeze dispozitive care sa le inbunatateasca si ”indulceasca” pacientilor managerierea  acestuia.
Pompa cu insulină este un astfel de dispozitiv, fiind   un mic aparat medical utilizat pentru administrarea subcutanata a insulinei.
Daca in faza incipienta  pompa de insulina  era un dispozitiv ce astazi pare din filmele SF, aceasta  a suferit  transformari  uriase  fiind adaptata nevoilor si dorintelor persoanelor  dulci.
In indexul prezentat la Viena la EASD 2014, Romania a fost acuzata  ca nu se ocupa de terapia prin pompe de insulina, avand cele mai putine pompe din Europa,  si chiar am crezut ca acesta are sa fie un imbold suficient de puternic  ca lucrurile sa o ia pe fagasul normal si in tara  noastra, iar  jocurile de culise sa fie inlocuite  de proceduri normale si firesti accesibile  tuturor  doritorilor de pompa de insulina, iar  intrebarile idioate gen ”dar ce sunteti  asa  disperati  sa obtineti pompa aceasta, la ce credeti ca va v-a ajuta?”   ale  unor persoane mandatate  sa aiba grija de sanatatea noastra, sa  devina un vis urit.
Dar ce sa vezi ?! Romanii  astia sunt oameni inventivi  domnle’ si au gasit  repede  ‘solutia’  pentru ‘economisirea’ banutilor acestei tarisoare. Are vreo importanta oare ca banutii au fost taiati  din fondurile  alocate  sanatatii unor  copii?  Nuuuuuuu  tot ce conteaza este sa le dea   lor bine la calcule.
Pe finele  anului  2014  cei ce doreau sa depuna dosarul pentru aprobarea pompei au fost dusi cu zaharelul cum ca n-au  completat  nu stiu ce formular. Formular care  se pare ca pina la urma nici  nu exista. Iar  cei  care au reusit sa obtina un numar de ordine au aflat la inceput de 2015 ca ….surpriza!  …licitatia  a fost anulata. Cum va spuneam ….inventivi romanii nostrii, S-au taiat aripile unor copilasi ce abia-si asteptau pompa de insulina, in modul cel mai legal cu putinta. Asa stiu sa aiba grija de copiii  nostrii oamenii  pusi la cirmele tarii  pentru ca noua tuturor sa ne fie mai bine.
Acum nu stiu care este urmatorul pas din scenariul bine pus la punct de mai marii nostri,  nu putem decit sa asteptam sa vedem ce va intimpla, iar daca mirsavia va continua  poate ca nu ar fi rau sa aflam care ne sunt unelte  legale pentru  penalizarea acestor  actiuni.
 Pina atunci insa, pentru  ca oricum intreaga poveste a obtinerii pompei de insulina este o nebuloasa pentru pacientul sau parintele copilului cu diabet,    ma gindesc ca n-ar fi rau  sa scriu aici  care este procedura legala, normala si fireasca prin care se poate aplica pentru  pompa de insulina.
Prin urmare, doritorii de pompa, fie ei  tineri sau adulti cu diabet, fie parinti de dulcinei, trebuie sa vorbeasca  in primul rind cu  medicul diabetolog care ii are in grija, sa vada daca intrunesc criteriile impuse,  iar apoi  impreuna cu acesta sa intocmeasca un dosar.
Dosarul trebuie sa contina:
copii C.I.(ambii parinti)
referat facut de medicul diabetolog care are o deosebita importanta
adeverinte de la locul de munca
certificat nastere copil
analize care ca confirme si alte suferinte iar daca nu exista analize legate de diabet
cerere facuta de parinti (la fel foarte importanta)
raport cu glicemii
Legislatie:    Ordinul Nr.599 din 11.09.2013  privind modificarea şi completarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative pentru anii 2013 şi 2014, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 190/2013

ACT EMIS DE: Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 594 din 23 septembrie 2013

La capitolul VIII titlul „Programul naţional de diabet zaharat“ subtitlul

„Criterii de eligibilitate“, activitatea 4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„4) activitatea 4: bolnavii cu diabet zaharat care pot beneficia de pompe de insulină:

a)Bolnavi aflaţi în tratament permanent cu insulină:

a1) copii cu diabet zaharat tip I, la care nu se poate realiza controlul glicemic prin insulinoterapie intensivă corect aplicată;

a2) adulţi cu diabet zaharat tip 1 peste vârsta de 18 ani la care nu se poate realiza controlul glicemic prin insulinoterapie intensivă corect aplicată;

a3) gravide cu diabet zaharat tip I.

b)Bolnavi aflaţi în tratament temporar cu insulină:

b1) diabet zaharat gestaţional sau gravide cu diabet zaharat şi insulinoterapie la care nu se poate realiza controlul glicemic prin insulinoterapie intensivă;

b2) orice tip de diabet zaharat, cu labilitate glicemică, ce nu poate fi controlat prin insulinoterapie intensivă.

c)Criterii de decizie a pacientului:

c1) motivaţie;

c2) aderenţă la programul de monitorizare şi control (autoîngrijire, automonitorizare şi autoajustarea dozelor de insulină);

c3) capacitate şi abilităţi de utilizare a pompei;

c4) suport familial.

Decizia privind întreruperea utilizării unei pompe de insulină de către un bolnav aparţine în exclusivitate medicului diabetolog şi poate fi luată în următoarele condiţii:

a)lipsa de aderenţă sau aderenţa necorespunzătoare a bolnavului la programul de monitorizare şi control medical de specialitate pe parcursul utilizării pompei;

b)terapia cu infuzie continuă cu insulină nu îşi dovedeşte eficacitatea.

9. La capitolul VIII titlul „Programul naţional de diabet zaharat“ subtitlul „Indicatori de evaluare“ punctul 1), literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:d)număr bolnavi cu diabet zaharat beneficiari de pompe de insulină: 103;e)număr bolnavi cu diabet zaharat beneficiari de materiale consumabile pentru pompele de insulină: 400;

10. La capitolul VIII titlul „Programul naţional de diabet zaharat“ subtitlul „Indicatori de evaluare“ punctul 2), literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins: e)cost mediu/bolnav cu diabet zaharat beneficiar de pompă de insulină: 8.115 lei; f)cost mediu/bolnav beneficiar de materiale consumabile pentru pompa de insulină/an: 7.622,88 lei. 11. La capitolul VIII titlul „Programul naţional de diabet zaharat“ subtitlul „Unităţi“ care derulează programul, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins: f)pentru pompe de insulină şi materiale consumabile pentru acestea:

f.1) pompe de insulină – centre metodologice regionale, respectiv:

– Bucureşti – Institutul Naţional de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice «Prof. Dr. N. Paulescu» Bucureşti;

– Timişoara – Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara;

– Craiova – Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova;

– Iaşi – Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Spiridon» Iaşi,

– Cluj – Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj;

f.2) materiale consumabile pentru pompele de insulină:

– Institutul Naţional de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice «Prof. Dr. N. Paulescu» Bucureşti;

– centre şi unităţi sanitare cu secţii/compartimente de profil, cabinete medicale de specialitate autorizate şi evaluate în condiţiile legii;

ORDIN  privind modificarea şi completarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative pentru anii 2013 şi 2014, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 190/2013

Văzând Referatul de aprobare nr. DG 1.866 din 21 octombrie 2013 al directorului general al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

având în vedere art. 48 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 124/2013 privind aprobarea programelor naţionale de sănătate pentru anii 2013 şi 2014,

în temeiul art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,

preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emite următorul ordin:

Art. I. – Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative pentru anii 2013 şi 2014, aprobate prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 190/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 şi 175 bis din 29 martie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. La capitolul IV articolul 32, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„c) Achiziţia şi eliberarea pompelor de insulină se realizează prin centrele metodologice regionale. Medicul diabetolog sau cu competenţă/atestat care are în evidenţă bolnavul întocmeşte dosarul medical al acestuia cuprinzând documentele care justifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate pentru a beneficia de pompa de insulină şi referatul de justificare a pompei, prevăzut în anexa nr. 5. Dosarul este transmis medicului coordonator al centrului metodologic regional căruia îi este arondat judeţul unde este luat în evidenţă bolnavul de către medicul curant. Medicul coordonator al centrului metodologic regional verifică respectarea criteriilor de eligibilitate. Lunar, medicul coordonator al centrului metodologic regional transmite Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate lista bolnavilor care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru a beneficia de pompa de insulină. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate împreună cu coordonatorul naţional al Programului naţional de diabet zaharat analizează numărul bolnavilor cuprinşi în listele transmise de medicii coordonatori ai centrelor metodologice regionale, în vederea încadrării în bugetul aprobat cu această destinaţie, şi, trimestrial, informează coordonatorii regionali cu privire la repartizarea sumelor pentru fiecare centru metodologic regional. Medicul coordonator al centrului metodologic regional, în funcţie de bugetul alocat, aprobă referatul întocmit de medicul curant şi emite decizia în baza căreia se realizează eliberarea pompei de insulină, prevăzută în anexa nr. 6. Eliberarea dispozitivelor de administrare a insulinei (seringi, penuri şi ace), precum şi instruirea pacientului care îşi administrează insulina privind tehnica de administrare a insulinei şi modalitatea de utilizare a seringii sau penului (unghiul sub care se introduce acul, rotaţia locurilor de injectare, adâncimea injecţiei etc.) se fac de către medicul diabetolog sau cu competenţă/atestat.

Informarea şi instruirea pacienţilor se vor face particularizat pentru fiecare tip de pen utilizat, în funcţie de insulina umană specifică prescrisă. Recuperarea dispozitivelor de administrare a insulinei se face prin cabinetele prin care acestea s-au distribuit şi care vor respecta regulile de colectare şi distrugere a deşeurilor de această natură.”

  1. La capitolul VII, tabelul cuprinzând creditele bugetare şi de angajament aferente programelor naţionale de sănătate curative pe anul 2013 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Creditele bugetare şi de angajament aferente programelor naţionale de sănătate curative pe anul 2013

mii lei

Denumire programe naţionale de sănătate curative Credite de angajament an 2013 Credite bugetare an 2013
Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al infecţiei HIV 60.000,00 212.067,67
Programul naţional de prevenire, supraveghere şi control al tuberculozei 3.200,00 7.974,85
Programul naţional de oncologie 1.061.460,14 1.351.633,45
Subprogramul de monitorizare activă a terapiilor specifice oncologice 2.531,00 8.512,00
Programul naţional de diabet zaharat 768.476,86 940.623,39
Programul naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană 62.292,00 65.000,00
Programul naţional de tratament pentru boli rare 70.610,00 68.519,00
Programul naţional de tratament al bolilor neurologice 105.000,00 117.309,78
Programul naţional de tratament al hemofiliei şi talasemiei 40.115,31 43.661,45
Programul naţional de tratament al surdităţii prin proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive) 6.349,00 7.879,48
Programul naţional de boli endocrine 4.500,00 4.500,00
Programul naţional de ortopedie 39.800,00 39.800,00
Programul naţional de terapie intensivă a insuficienţei hepatice 900,00 900,00
Programul naţional de depistare precoce activă a cancerului de col uterin 18.179,00 11.101,90
Programul naţional de boli cardiovasculare 58.853,00 57.853,00
Programul naţional de sănătate mintală 1.400,00 1.400,00
Programul naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă performanţă, din care: 13.314,00 13.314,00
Subprogramul de radiologie intervenţională 9.990,00 9.990,00
Subprogramul de diagnostic şi tratament al epilepsiei rezistente la tratamentul medicamentos 2.660,00 2.660,00
Subprogramul de tratament al hidrocefaliei congenitale sau dobândite la copil 484,00 484,00
Subprogramul de tratament al durerii neuropate prin implant de neurostimulator medular 180,00 180,00
Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică 691.882,00 687.132,00
Total programe naţionale de sănătate curative 3.008.862,31 3.639.181,97

 

NOTĂ:

În anul 2013, prin Legea bugetului de stat pentru anul 2013 nr. 5/2013, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aprobate transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în sumă de 384.580 mii lei, care, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul sănătăţii, cu modificările ulterioare, se utilizează pentru:

  1. a) achitarea obligaţiilor de plată înregistrate în limita creditelor de angajament aprobate pentru programele naţionale de sănătate a căror finanţare se asigură până la data de 31 martie 2013 prin transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
  2. b) achitarea obligaţiilor de plată înregistrate în limita creditelor de angajament aprobate pentru Programul naţional de boli transmisibile a cărui finanţare se asigură până la data de 31 martie 2013 din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.”

 

  1. La capitolul VIII, titlul „Programul naţional de diabet zaharat”, subtitlul „Activităţi”, punctul 4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„4) asigurarea accesului la pompe de insulină şi materiale consumabile pentru acestea pentru cazurile aprobate de coordonatorii centrelor metodologice regionale.”

  1. La capitolul VIII, titlul „Programul naţional de diabet zaharat”, subtitlul „Unităţi care derulează programul”, litera f.1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„f1) pompe de insulină – centre metodologice regionale, respectiv:

– Bucureşti – Institutul Naţional de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice «Prof. Dr. N. Paulescu» Bucureşti (judeţe arondate: Brăila, Braşov, Călăraşi, Constanţa, Dâmboviţa, Giurgiu, Ilfov, Ialomiţa, Prahova, Sibiu, Tulcea, Vrancea);

– Timişoara – Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara (judeţe arondate: Alba, Arad, Bihor, Caraş-Severin, Hunedoara, Timiş);

– Craiova – Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova (judeţe arondate: Argeş, Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt, Vâlcea, Teleorman);

– Iaşi – Spitalul Clinic de Urgenţă «Sf. Spiridon» Iaşi (judeţe arondate: Bacău, Botoşani, Buzău, Galaţi, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui);

– Cluj – Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj (judeţe arondate: Bistriţa-Năsăud, Cluj, Covasna, Harghita, Mureş, Maramureş, Sălaj, Satu Mare);”

5.După anexa nr. 4 se introduc două noi anexe, anexele nr. 5 şi 6, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. II. – Direcţiile de specialitate din Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate şi unităţile de specialitate prin care se derulează programe naţionale de sănătate curative vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. III. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

Cristian-Silviu Buşoi

ANEXA Nr. 1

 (Anexa nr. 5 la normele tehnice)

 

Spitalul …………………

– Secţia/Ambulatoriul ……………………

Către: ……………………………

 

În atenţia

Coordonatorului regional pentru Programul naţional de diabet zaharat

 

REFERAT DE JUSTIFICARE

 

Subsemnatul(a) dr. ………………………………………………, în calitate de medic curant, specialist în ……………………………………, solicit aprobarea iniţierii terapiei cu infuzie subcutanată (pompă) de insulină, pentru pacientul …………………. (nume şi prenume, CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|),

 

 

aflat în evidenţa Casei de Asigurări de Sănătate ………………………………………….. .

Pacientul se află în evidenţa noastră cu diagnosticul ………………………………… din anul ………., având în prezent următoarea terapie de fond:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Motive medicale:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Data ………………..Medic curant,………………………………………………..

(semnătura şi parafa)

AprobatCoordonator regional,………………………………………………..

(semnătura şi parafa)

 

 

ANEXA Nr. 2

 (Anexa nr. 6 la normele tehnice)

 

Centrul metodologic regional …………………

Către Spitalul ……………….

 

DECIZIA Nr. …………..

 

a) Numele şi prenumele pacientului ……………………

  1. b) CNP ……………………
  2. c) Domiciliul …………………………
  3. d) Tel. …………………..
  4. e) Diagnostic ……………………………
  5. f) Numele şi prenumele medicului curant: …………………

 

Coordonatorul regional aprobă eliberarea unei pompe de insulină pentru acest pacient.

 

Coordonator regional,

………………………………………………..

(semnătura şi parafa)

Leave a Reply