Alimentatia  in diabetul tip 1. Un subiect  foarte controversat…

Pe linga  De Ce-ul inevitabil,  la  debutul in  noua viata cu DIABET TIP 1, ne trec prin minte, ca supersonicele, alte mii  de  intrebari. Una  dintre aceste intrebari este  legata  de  cum  se va schimba  alimentatia  puiului nostru.

La  debut,  noi, adica  copila mea  avea  3 ani  si pina la acel moment  Aida  nu mincase  piine , nimic cu zahar  si nici un dulce comercial.

Cel mai  dureros pentru  noi  insa, acum  …10 ani, a fost  sa  incadrez freshul de portocale in  numarul de hidrati indicati in spital. Imi aduc aminte  ca pina la debut  copila mea  bea o cana, deci cam 200-250 ml fresh portocale  la fiecare masa de prinz, iar numarul  de HC  la masa  principala era de 45  dintre care  30 lenti  si 15 rapizi. 15  hidrati rapizi  insemnau 110-120 ml  fresh deci jumatate  din  cit  obisnuiam. Nu stiu de ce acest  fresh a  avut  un impact atit  de mare  asupra  mea. Poate pentru ca a fost prima  provocare  pentru mine in noua  noastra viata dulce, prima situatie in care  eu ar fi trebuit  sa spun NU  desi  toata  fiinta  mea  striga  ca asta  nu o voi face niciodata. Ok, adica  nu o voi face  la modul  ca ”NU ai voie pentru ca ai diabet”.   Si nu am facut-o. Am  cumparat  paharele  mici  si am impartit  cei  110-120 ml in … 3 paharele  trnsformind ”tragedia” in ceva  funny.

Apoi tot legat de alimentatie imi aduc  aminte  ca  primele lucruri  invatate  au fost  care sunt hidratii lenti  si care cei  rapizi,  ca :) 13  sticksuri  inseamna 10 HL (asta cu 13 sticksuri cred ca ar trebui brevetat :)), apoi mi-am facut  liste  cu alimentele  principale  mincate de copla mea. Aici  am avut  noroc  pentru ca  Aida  nu  maninca  prea variat, ba dimpotriva  aproape constant  zilnic, plaja de  meniuri  care-i  plac fiind foarte restrinsa. E mare  iubitoare  de salate :)

Cam asa  aratau  notitele  mele

Stiu  acum o sa sariti  sa spuneti  ca nu trebuie sa-ti schimbi  viata   si  obiceiurile  culinare  functie de diabet  si ca dimpotriva trebuie sa adaptezi  mesele  la nevoile  si dorintele tale. De acord  cu  voi, dar, cum intotdeauna  adevarul se afla la mijloc cred ca si schema asta fixa  ajuta  cumva la debut. Schema fixa  impreuna cu carnetul de glicemii care  ne  indica impactul  HC si  al insulinei asupra glicemiilor   ne-a  ajutat  pe NOI  sa  gasim dozele corecte  de insulina, sa invatam despre  hidrati si cum ii putem ajusta, ne-a provocat sa  gasim solutii, pentru  situatiile ce ar fi impus NU, cum altfel  m-as fi  gindit  ca daca copilei ii este foame dar nu suntem nici pe masa  principala nici pe gustare si nici pe hipo, putem pacali  foamea  cu alimente  fara  huidrati (carnita, sunca, brinza, masline, ou fiert)  in esenta cred ca ne-a  ajutat  sa intelegem mecanismul  diabetului mai  bine. OK, nu trebuie  cazut  nici in extrema cealalta sa ne indopam  cu piine  ca asa  zice  schema  ..trebuie  cumva  gasita  o cale de mijloc  iar la un moment dat  militaria  asta  care  initial EU cred ca ajuta, trebuie inlocuita  cu  relaxarea  data  de invatarea  tuturor  lucrurilor noi.  NOI acum  facem insulina in functie de cit  vrem sa mincam. Si,  mincam cind vrem si cit vrem, dar asta dupa aproape 10 ani de diabet  si multe situatii  intilnite  din care am invatat  tot   ce se putea, si inca cred ca mai avem de invatat  multe.

Una din primele lectii invatate la debut este cum sa  calculezi citi  hidrati are un produsul alimentar.

Pai sa vedem reteta unui grup  de dulcinei frumosi si dragalasi, si anume reteta pentru  bombe cu visine :)

E cu zahar stiu,  nu sariti nu dati  cu parul. Desi e indicata  evitarea  zaharului pe cit  posibil asta nu inseamna ca e complet interzis. Uneori ca si oameni ne mai permite  ”mici  placeri  vinovate”. Deci stiu asta  asa ca va rog tineti-va comentariile rautacioase si atotstiutoare pentru voi.

Deci pasul 1: cintarim tot ce punem in reteta noastra

Apoi  adaugam pe rind ingredientele calculind citi HC are fiecare  cantitate de ingredient adaugat

Apoi se amesteca totul

Iar la final se cintareste  produsul finit.

P1050042

Regula de 3 simpla este asa:

Daca greutatea produsului finit este de 873 gr si in el au intrat  494 (400 Hc din biscuiti + 90HC din zahar + 4 Hc din cacao) HC atunci pentru 100 grame prosus o sa avem CITI  nr carbohidrati.

873  gr produs finit ………….494 HC

100 gr produs finit…………..???? HC

si avem (100x 494)/873 =  56 HC per 1oo gr produs finit.

Dupa ce facem ”bombele” cintarim  fiecare ”bomba” si tot cu regula de 3 simpla aflam citi HC are  o ”bomba cu visine”‘ . Nu uitati de visine…….. la calcul. Dar cred ca deja  v-ati prins  care este  treaba  cu  calcularea HC intr-o reteta, nu-i asa???

Ok poate nu e cea mai sanatoasa  reteta  dar am ales-o pe aceasta  pentru  ca e singura :( pe care am reusit  sa o facem cu dulcineii, dar mai ales pentru a arata cum calculam NOI o retata.

Fie ca vorbim de sarmale sau de tocanite, HIDRATII se calculeaza  cu  cintarul si calculatorul cu  zicea  un prieten, cintarind  si calculind HC pentru fiecare  ingredient din intregul amestec, iar la final utilizind regula de 3 simpla pentru  produsul finit.

In cei aproape 10 ani de diabet NOI am observat ca:

-acelasi aliment are  efecte  diferite  in momente  diferite  ale zilei: la prinz pizza merge brici  seara  dezastru

-teoria e una, DAR  TREBUIE SA O STIM CA SI PUNCT DE PLECARE,  iar practica e alta.

-fiecare  copil  are metabolismul lui. si pe aceeasi glicemie de plecare  acelasi nr de HC, aceeasi virsta si acelasi moment al zilei, rezultatul poate  fi  diferit.

-nu suntem perfecti  si  drept  urmare  mai  calcam in strachini, mai ales  vara  cind copila este  fan inghetata  best :)

-nu cadem in oala cu mincare  sau dormim in frigider  dar  nici  nu zicem NU,  ci doar  uite aici alternativa, sau hai sa ne mai jucam putin intii, chestii  din astea de ”pacalit” frumos copiii

-in timp inveti cum actioneaza organismult la diferite tipuri de mincare  si stii ce ca  corectezi  data urmatoare

-nu suntem fan junk food dar nici  nu ne putem lauda  ca suntem cel mai bun exemplu in alimentatie, cumva suntem  produsul societatii de acum  si facem ce stim si credem noi ca e mai  bine si mai sanatos

Ar mai fi poate multe de spus  dar  nu-mi mai vin in minte acum. Poate altadata…

Despre alimentatie am mai scris si aici  sau aici  sau aici sau aici  sau aici

Tot legat de alimentatie, in anul 2017 mi-am propus sa  incercam  cit  putem noi de mult sa introducem in meniul nostru retete  low. Nu sunt adepta  extremelor, nu judec, nu zic ca ce fac eu este corect si ce faci tu  este gresit, dar  cumva  cei  de pe grupul  Low Carb Romania m-au  convins ca stiu ei ce fac. Diferenta , sau ma rog  una din diferentele, dintre noi si ei  este faptul ca Aida e ”mare” :)  si  e greu  cu low  din punct de vedere  social in unele momente ale zilei. Adica nu vreau sa-i impun ca atunci cind iese  si  copii in oras ea sa fie ”altfel”. Stiu ca si aici e o intreaga  discutie  dar  zic sa o lasam asa, asa  simt eu  acum. Miine, nu stiu.. poate  voi avea alta optica. Fiecare are dreptul de a decide ce i se potriveste mai bine.

Prima  reteta  low pe care mi-am propus  sa o incercam in 2017 : pancake

Leave a Reply